غرائب وعجائب

هذا الرجل تسبب بخسارة شركة بوينغ 2 مليار دولار !

هذا الرجل تسبب بخسارة شركة بوينغ 2 مليار دولار !




 

الفلاح العراقي علي عبيد منكاش تسبب في خسارة شركة بوينج الامريكية لحوالي مليار دولار بعد ظهور عيوب في الصنع نتيجة لاسقاط طيارة اباتشي ببندقية من نوع برنو تشيكية الصنع .

 كان الفلاح العراقي علي عبيد منكاش السبب في خسارة شركة بوينج الأمريكية لمليار و971 مليون دولار بعد إلغاء 4 صفقات وقعتها الشركة لبيع الطيارة للهند والمكسيك وسيريلانكا والمجر وألمانيا ده غير ان دول تانية زي باكستان طلبت إرجاع الطيارة واسترداد اموالها .




وده بعد ما قدر مكناش بضربة حظ انه يسقط طيارة اباتشي امريكية ببندقية قديمة من نوع برنو تشيكية الصنع ، واظهر عيب هندسي في دروع الطيارة غفل عنه المهندسون في الشركة المصنعة بوينج ، فالطيارة سقطت بعد إصابة طراد المروحية واللي كانت مصممة علشان تصمد قدام الصواريخ الخفيفة المحمولة على الكتف .

علي عبيد منكاش

 




قدر الفلاح وعياله الصغار انه يأسر الطيارين وده اللي شكل ضربة قاضية لسمعة الجيش الامريكي واسلحته اللي كانت لاتقهمر حسب ما كانت بتروج ليه الالة الاعلامية الامريكية، اما الفلاح البسيط فبعد اقل من سنة وتقريبًا سنة 2004 عثر عليه مقتول بالقرب من كربلاء مع اتنين من ابنائه وابن اخوه بعد اختطافهم وتعذيبهم على ايد فرق الموت العراقية اللي كانت صنعتها المخابرات الامريكية .

منكاش



مقالات ذات صلة

إغلاق